Omstilling i en restaurant
De bedste virksomheder ved godt, at hvis de skal fungere, løbe rundt og hænge sammen i fremtiden, så er de nødt til at følge med tiden, hvis de ikke ligefrem selv forsøger at diktere den fremtid!
Dette gælder også, når der kommer svære tider, om det så er en økonomisk krise, dødsfald blandt de ansatte eller ejerne, eller der måske kommer en pandemi løbende.
Den slags kan man dårligt helgardere sig mod, og man kan lægge slagsplaner for, hvad man skal gøre i mange nødsituationer, men så kan man ende med at bruge al tiden på den slags, så man negligerer den nuværende situation med at drive virksomheden fremad generelt.
Derfor er man nødt til at lægge kræfterne der, hvor de giver mest mening, og så må man se, hvor handlekraftige man kan være, når der går for meget ild i bålet – eller for lidt.
Dette kan være alt med, at man har en restaurant i Tønder, der skal lære at begå sig på de sociale medier for at fange de unge; at en restaurant i København måske skal prøve med at levere take away, selvom det ellers er ildeset i deres optik og noget for mindre fornemme restauranter at gøre.
Det er dog især i krisetider, at man ser, hvordan sådan en beværtning kan hænge sammen, for selvom vi alle skal have mad, så er det for mange at gå på restaurant forbundet med noget luksus, så hvis samfundets situation ikke står til at gå på restaurant for særligt mange, så vil man hurtigt opleve, at økonomien bløder hos en.
Og så kan det gå stærkt, hvis man ikke opsætter en nødplan og handler hurtigt, for så kan opsparingen forsvinde, ens fremtidsplaner brister, og ens investeringer kan ende med at gå fallit.
Derfor skal man her vise, at man står sammen og handler mod det samme punkt.