Sådan holdes en blomsterbutik pæn og nydelig
Man vil jo mene, at en blomsterbutik i sig selv er pæn og nydelig i kraft af det hovedelement, som den handler med: blomster.
Der bliver jo helt afslappet i kroppen, når en træder ind i en blomsterbutik, fordi der dufter så friskt, og man føler lidt, man er trådt ud i naturen i et område, hvor der er alle de skønneste og sødeste dufte.
Hvem ville da ikke gerne have sådan et job modsat måske en fiskehandler eller en ostehandler, hvor det hurtigt handler om, at enten er man til det, eller også er man ikke til det – sjældent bliver kunderne i hvert fald hængende, som det ofte forekommer i en blomsterbutik.
Har man så for eksempel ligefrem en blomsterhandler på Østerbro i København, så er det jo dobbelt op på, at man handler med noget pænt og flot, og man holder til et forholdsvist eksklusivt sted i landet, hvor man endda gerne vil betale det ekstra eller købe dobbelt bare for at vise, at man har handlet det givne sted.
Men bare fordi man har at gøre med en udsøgt vare, så er det jo ikke ensbetydende med, at det bliver ved med at være sådan.
Skal man være barsk, så har man jo aflivet en masse blomster, som nu langsomt forrådner, og disse skal man så nå at sælge, inden de bliver gamle, og det i sig selv kræver en tilpasningsevne efter, hvad man skal indkøbe, handle og satse på.
Der er jo talende om noget levende, og den slags holder ikke evigt, men skal de holde sig i god tid, er man nødt til at have et passende indeklima.
Her skal være udluftning, og man skal sørge for at holde nøje øje med blomsterne og planterne, så der ikke går bakterier eller insekter i dem.
Dette kræver et skarpt øje, men hvis man holder nøje øje og er nidkær, så bør det hele gå i det lange løb.